Sunday, June 22, 2014

UNIT 28 PENGGUNA BIJAK, MASYARAKAT SEJAHTERA

Nilai:  Melindungi hak pengguna
Penerangan nilai:  Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi

1.  Sesetengah pengguna mudah dieksploitasi oleh peniaga
     yang tidak bertanggungjawab kerana:
     ~pengguna tidak mengetahui tentang hak dan kewajipan mereka sebagai pengguna
~sikap pengguna yang tidak mengambil berat akan hak-hak mereka
~sikap pengguna yang kurang mengambil tahu tentang fungsi-fungsi sesebuah pertubuhan pengguna

2. Antara contoh yang menunjukkan pengguna telah dieksploitasi ialah:
~pengeliruan dari segi perlabelan tanda halal dan haram pada barangan
~sukatan atau timbanganyang tidak mencukupi seperti yang diminta
~tindakan sesetengah peniaga yang menyorokkan barangan dengan tujuan untuk menaikkan harga barangan tersebut
~membuat perlabelan barangan yang tidak lengkap
~menjual makanan yang tidak berkhasiat dan boleh memudaratkan kesihatan kanak-kanak

3.  Pihak yang bertanggungjawab membela hak pengguna:
~pengguna sendiri, orang awam, pertubuhan pengguna, agensi kerajaan

4.Pengguna dapat memastikan barangan atau perkhidmatanyang diterima berada dalam keadaan baik dan bermutu dengan cara:
~melengkapi diri dengan ilmu kepenggunaan
~menyuarakan pendapat dan menuntut layanan yang adil
~menuntut ganti rugi daripada pemilik kedai yang menjual barangan itu
~membuat aduan kepada persatuan pengguna dan agensi kerajaan

5Fungsi pertubuhan pengguna:
~membolehkan setiap pengguna memahami hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna sama ada individu,masyarakat dan Negara
~mendidik masyarakat pengguna supaya berilmu dan tahu menggunakan hak-hak mereka sebagai seorang pengguna yang bijak
~mengatur dan menjalankan pelbagai aktiviti ke arah memberi pendidikan kepenggunaan kepada masyarakat

6. Cara pertubuhan pengguna membantu membela hak pengguna ialah dengan:
~menggerakkan aktiviti kepenggunaan melalui kelab-kelab pengguna sekolah menengah
~mengadakan pameran tentang fungsi pertubuhan pengguna dan peranan pengguna
~bertindak sebagai sekretariat tetap iaitu pengguna boleh membuat aduan mengenai isu-isu atau masalah yang berkaitan dengan hal-hal kepenggunaan dan kemudiannya mengemukakan aduan tersebut kepada Majlis Hal-Ehwal Pengguna Negara, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna

~mengadakan gerakan seperti ceramah, forum, dialog, seminar,perbincangan, pertukaran serta sebaran maklumat untuk menyampaikan maklumat secara terus dan dapat dimanfaatkan oleh pengguna


2 comments:

  1. Apakah kesan atas negara sekiranya eksploitasi pengguna oleh pengeluar Dan penjual tidak dihalang

    ReplyDelete